Zoekmachines

Als je een mooie website hebt , wil je natuurlijk ook dat deze gevonden wordt door mogelijke nieuwe klanten. Dat betekent dat je site gevonden moet worden in zoekmachines als Google, Ilse, MSN, Yahoo en nog veel meer. Oftewel: je zoekmachineoptimalisatie moet kloppen.

Maar hoe doe je dat? In dit artikel, geschreven door IDB Communicatie, vertellen we meer over de achtergronden.

Als je teksten voor je website gaat schrijven, is het belangrijk om eerst stil te staan bij je doelgroep. Wie is jouw doelgroep eigenlijk? Met andere woorden: wie gaan jouw teksten straks lezen? Je moet je inleven in je bezoekers en achterhalen welke zoekwoorden zij kunnen gaan gebruiken.

 

Compleet lijstje
Zet daarom eerst op een rijtje welke woorden jouw bedrijf en producten/diensten beschrijven. Woorden dus, die je bezoekers zouden kunnen gebruiken om bij jou terecht te komen via een zoekmachine. Je doelgroep is hierbij ook belangrijk.
Richt je je bijvoorbeeld op het wat hogere segment, gebruik dan ook termen als kwaliteit, professioneel, deskundig etc. Moet je het meer hebben van je scherpe prijs, gebruik dan termen als lage prijs, aanbieding
en goedkoop. Gebruik daarbij ook synoniemen, enkelvoud en meervoud. Hierdoor ontstaat een complete lijst van mogelijke zoekwoorden die je kunt gebruiken bij het schrijven van je teksten.

 

Handige hulpmiddelen
Maar hoe weet je nu precies welke zoekwoorden populair zijn? En welke woorden je dus moet gaan verwerken in je teksten? Hiervoor zijn gelukkig een aantal goede hulpmiddelen beschikbaar, zoals Google Adwords.
Hierin kun je ideeën opdoen voor mogelijke termen. Typ je bijvoorbeeld nagelstudio in, dan krijg je de meest populaire zoekwoorden op een rijtje.

 

Zo komen ze bij jou
Dat een zoekwoord populair is, betekent vaak automatisch dat je veel concurrentie hebt, zeker met een algemene term als nagelstudio. Het is dan veel lastiger om op een hoge positie te eindigen in dit lijstje. Bepaal dus zo veel mogelijk trefwoorden die relevant zijn voor jouw website. Alle grote zoekmachines indexeren webpagina's op basis van de afzonderlijke woorden die ze vinden op de pagina.
Als jij ervoor zorgt dat bepaalde woorden en zinnen op dezelfde pagina staan, zijn zoekmachines in staat om het onderwerp te herkennen dat verband houdt met deze woorden. En dus kan je website sneller gevonden worden door mogelijke nieuwe klanten! Ben je bereid te betalen om hoger te eindigen bij bijvoorbeeld Google? Dan kun je ook zogenaamde adwords kopen. Je kunt zelf je periodieke budget bepalen en zelf bepalen hoeveel elke klik van je budget mag afsnoepen. Hoe lager je budget per klik, hoe minder hoog je staat. Voordeel is natuurlijk wel dat je budget dan minder snel op is.

 

Logische opbouw
Om ervoor te zorgen dat de zoekmachines weten dat jouw site relevant is voor een bepaald onderwerp, is het belangrijk je website logisch in te delen. Zorg dat de verschillende pagina's dus logisch zijn ingedeeld, bijvoorbeeld je homepage met een algemene tekst over je producten en/of diensten, prijslijst, nieuws en contact. Vermeld alle
belangrijke en nuttige informatie over een onderwerp op die webpagina en gebruik daar de belangrijke zoektermen. Zo zien de zoekmachines dat je website relevant is voor het algemene onderwerp. Tip: vermeld ook bijvoorbeeld je woonplaats op een aantal pagina's! Denk ook aan je eigen naam. Wie weet heeft iemand jouw naam doorgegeven als goede nagelstylist. Dan is het verstandig dat je ook op je eigen naam gevonden kan worden, of die van je medewerker(s).


Nuttige informatie
Zet alle belangrijke informatie op je site, en zorg dat je website genoeg inhoud heeft. Alles wat een nieuwe of bestaande klant zou willen weten, moet erop staan. Voor je tekst kun je de 6 W's aanhouden: Wie ben je (ervaring, specialiteit)? Wat doe je (welke behandelingen bied je aan, speciale aanbiedingen)? Waar ben je gevestigd en waar ben je te bereiken? Wanneer kan de klant bij je terecht? Wat kost het? En misschien de belangrijkste informatie voor je eigen marketing: Waarom moet iemand nou juist bij jou zijn om de nagels te laten verzorgen?

Tip: een pagina met 200 (relevante) woorden eindigt hoger in de zoekresultaten dan een met 100 woorden. Zet ook weer niet te veel tekst op je pagina. Een enorme lap tekst kan de lezer afschrikken.

 

Google Analytics
Met Google Analytics kun je het gebruik van je website in kaart brengen. Via de opties ‘Verkeersbronnen > Zoekwoorden' kun je zien welke zoekwoorden je bezoekers gebruikt hebben om bij jouw website uit te komen. Handig om te weten bij het bepalen van mogelijke zoekwoorden! Via ‘Inhoud > Site Search > Zoekwoorden' kun je ook zien welke woorden gebruikt zijn in de zoekfunctie (als je die hebt) van je eigen website. Ook dit laat zien waar bezoekers van je website naar op zoek zijn. Heb je je lijstje met zoekwoorden compleet, dan kun je deze eventueel nog uitbreiden door het hulpprogramma voor zoekwoorden van Google te gebruiken.
Geef hier een aantal van je eigen zoekwoorden op of het adres van je eigen website. Google laat dan zien hoe populair de opgegeven woorden zijn en welke zoekwoorden je ook nog kunt gebruiken. Met Google Trends kun je zoekwoorden vergelijken op populariteit. De meest populaire woorden kun je vervolgens in de teksten op je site gebruiken.

 

Blijven aanpassen
Als je je marketing succesvol wilt laten zijn, mag je niet stilzitten. Blijf daarom in de gaten houden welke zoekwoorden het goed doen voor jouw website. Blijf zoeken naar nieuwe woorden en pas deze aan indien nodig. Denk bijvoorbeeld aan een nieuw product of een speciale actie die je gaat doen.